15. 11. 2015

Jak na domácí či osobní rozpočet

Prvně bychom si měli říct, co "domácí" rozpočet znamená. Wikipedie říká, že: "Je to plán finančního hospodaření. Jeho vytvoření vede k získání kontroly nad finanční situací a ke snížení rizika zbytečných výdajů a případného zadlužování."
A s tímto naprostou souhlasím! Prvně musíte znát svou výchozí situaci, tzn., jaké máte příjmy a výdaje a teprve potom můžete plánovat a vyvozovat z toho nějaké výsledky.
U nás doma jsme zavedli papír a tužku. Zkoušeli jsme i aplikaci v tabletu, jenže tam se vytrácel ten pocit něčeho fyzického, že ty čísla opravdu píšeme. Proto jsme náš experiment po dvou měsících ukončili a vrátili se k osvědčené metodě.


Doporučuji si vzít první měsíc papír a tužku a jakýkoliv výdaj i příjem si zapisovat. K tomu i krátký komentář za co to je. Nečekejte hned žádné zázraky. Nyní je třeba zjistit vaši výchozí situaci.
Třeba zjistíte, že nakupujete často a za malé částky - což je ve výsledku totéž, jako kdybyste nakupovali 2x měsíčně, ale za tisíce.
U nás si sepsat příjmy bylo celkem jednoduché, protože jich tolik nebylo. Hlavní byl příjem ze zaměstnání a občas nějaký vedlejší příjem za práci po práci.
S výdaji už to bylo trošku horší - bylo jich totiž podstatně více. A hlavně byly nepravidelné.
Důležité bylo si říci, které výdaje musíme opravdu platit - telefon, auto, mhd, krmení pro zvíře, nájem, internet, časopisy/noviny apod. Těch pravidelných zase tolik nebylo. Ovšem u nepravidelných to už bylo horší. Museli jsme si je psát opravdu ten daný den, kdy k nim došlo, protože po týdnu si člověk už moc nepamatuje za co, kde a kolik platil.
Takhle jsme zjistili, jaké pravidelné výdaje máme a kolik nám přibližně dělají ty nepravidelné a hlavně za co jsou. Nájem byla největší položka a hned za ním potraviny.
Náklady jsme si rozdělili do tří sekcí: Pravidelné, Potraviny, Ostatní.
Takto jsme psali každý nákup, který proběhl a na konci měsíce jsme sečetli částku a porovnali s příjmy. Výsledek by vždy měl být, že na straně příjmů máte větší část peněz. Může se jeden měsíc stát, že výdaje budou větší a to například díky nějakému výletu do zahraničí. Ovšem dlouhodobě byste měli být v plusu, jinak si zaděláváte na průšvih.

Z těchto poznatků pak můžete začít dělat rozpočet, plánovat a hlavně se lépe rozhodovat. Vezmete si výdaje a spočítáte si, kolik utratíte za potraviny, drogerii atd. Takto si stanovíte maximální částku, kterou na danou "sekci" máte a nesmíte ji překročit.

14. 11. 2015

Total Commander - jak porovnat obsah dvou souborů

Může se stát, že potřebujete porovant dva soubory. Velikost si dokážete zjistit jednoduše, ale obsah už jen tak jednoduše neporovnáte. Total commander na to funkcionalitu se kterou to jde. Ovšem pozor, porovnávat jdou pouze textové soubory, XML apod. Soubory typu docx (Word) či xlsx (Excel) už porovnat nejdou.
Porovnávat můžete i soubory, které jsou pojmenované stejně ale v jiných složkách. Anebo rozdílně a ve stejných složkách.


Najděte si tyto dva soubory, označte je pravým tlačítkem myši a v menu klikněte na Soubor -> Porovnat podle obsahu.
Hned poté se zobrazí nové okno, ve kterém můžete porovnávat změny.



9. 11. 2015

Jaké živnosti musíte mít pokud provozujete minipovovar?

Jestliže máte svou hospůdku, kde si vaříte i své vlastní pivo, pozor na celní správu, která se již jistě nějakou dobu o vás zajímá - je to její náplň práce.
V poslední době se množí případy, kdy si od vás celní správa vyžádá doklady o bezdlužnosti ze všech možných pojišťoven a správy sociálního zabezpeční. Doložit tyto doklady máte většinou do 30 dnů. Což se dá stihnout, pokud reagujete rychle.

Při kontrole ale celníci zjišťují také další okolnosti a jednou z nich jsou živnosti zapsané v živnostenském rejstříku nebo obchodním rejstříku.
Pro vaření vlastního piva totiž musíte mít nejen
  • Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona
  • Prodej kvasného lihu, konzumního lihu a lihovin
  • Hostinská činnost
ale také tuto
  • Pivovarnictví a sladovnictví

Pokud ji stále nemáte, doporučuji si ji co nejdříve zajistit, protože jakmile vám celníci pošlou dopis, máte většinou 15 dní na vyřešení. Zároveň s tím začínají rušit vaše povolení k provozování k nákupu daňového skladu.